LÉTKERÉK


LÉTKERÉK  
A halál vörös démonnője, aki a létkerék öt alkotórészét az agyarai között tartja, a mulandóságot jelképezi. A kerék közepén van a három méreg szimbóluma, amelyek a következők: a disznó a tudatlanság, a kakas a mohóság, a kígyó pedig a gyűlölet jelképe. Körülöttük egy fehér és egy fekete sáv látható. Szemből nézve a baloldali sáv olyan embereket ábrázol, akik a szabadulás felé haladnak. A jobboldali fekete sávon pedig olyan emberek láthatók, akik a pokolbeli birodalmak felé tartanak.
A karmikus kerék öt része a következő: a felső félkör háromnegyed része (A+C) az istenek birodalmát jeleníti meg, míg a fennmaradó egynegyed (D) az emberi világot mutatja. Az alsó félkör tartalmazza az éhes szellemek birodalmát (E), az állatok világát (B), és a pokol régióit (F). Korábban hat birodalomról beszéltünk, de ebben a tibeti képes ábrázolásban, az istenek és a félistenek együtt helyezkednek el egy területen, ezért csak öt mező van.
A külső körben a függő keletkezés tizenkét láncszemének ábrázolása látható:
(1)Nem tudás- a szellem igaz természetének a nem felismerése, vak embernek ábrázolják.
(2)Mentális  Formációk- mentális események és körülmények melyek cselekvésre irányuló tendenciák, és a karma megnyilvánulásához vezetnek; fazekasnak ábrázolják, és ahogyan a fazekasok agyagot, vizet és korongot használnak a fazékkészítéshez, úgy ahhoz, hogy élet keletkezzék, ugyancsak különböző összetevők, pl. apa és anya, férfi és nő szükségesek.
(3)Tudatosság- a csapongó tudat fegyelem nélkül ugrál egyik mentális eseménytől a másikig, vég nélkül; jelképe egy majom.
(4)Név és Forma-, ahogyan az embert csónakon viszik át a folyón, úgy hordozza a test a tudatot; ábrázolása két ember egy hajóban.
(5)A Hat Érzék- a hat érzéki tudatosság mezeje: a vizuális, a hallási, a szaglási, az ízlelési, a tapintási és a szellemi tudatosságok; az üres ház ablaka a hatféle észlelés kapuját jelképezi.
(6)Kapcsolat- a hat érzék és egy tárgy között; férfi és nő együttléte jelképezi.
(7)Érzékelés- a testi érintkezés által felkeltett érzés - amely kellemes, kellemetlen vagy közömbös lehet-, mely megköt és fogva tart bennünket a tudatlanságban; jelképe egy nyíl, amely egy emberi lény szemébe fúródik.
(8)Sóvárgás- ugyanúgy, ahogy az alkoholista is szenvedélye kielégítésére törekszik, az emberek kellemes és lelkesítő tapasztalatok után futnak, jelképe egy kezét italért nyújtó ember.
(9)Megragadás- ezt gyümölcsöt szedő emberek jelenítik meg, akik az élet kellemes dolgainak elérésére irányuló vágyat jelképezik.
(10)Létesülés- a megragadás következményeinek beérése; egyesülésben lévő férfi és nő jelképezi.
(11)Születés-vajúdás jelképezi.
(12)Öregség és halál- holttestet cipelő ember jelképezi.
A jobb felső sarokban egy felhőn állva látható Sakjamuni Buddha, bal kezével a védelmezés mudráját formázza, míg jobbjával a bal felső sarokban lévő teleholdra mutat. A védelmezés mudrája azt a védelmet és menedéket jelképezi, amelyet Sakjamuni Buddha ad mindazoknak, akik a hat birodalom valamelyikébe születnek. A telehold a tisztaságot és  erkölcsösséget szimbolizálja, ugyanakkor megtestesíti a harmadik és a negyedik nemes igazságot, azaz a szenvedés megszüntetésének, illetve megelőzésének igazságát is, ahogyan azt Sakjamuni Buddha A Négy Nemes Igazságról szóló tanításaiban szólt.
A Négy Nemes Igazság a létkeréken ábrázolva:
A létkerék öt alkotórésze jelképezi az első nemes igazságot, amely a szenvedés igazsága.
A kerék közepében lévő három állat jelképezi a második nemes igazságot, amely a minden szenvedés okának az igazsága.
A központ körüli fekete és fehér sávok azokat a karmikus befolyásokat és összefüggéseket képviselik, amelyek az összes múltban elkövetett tetten alapulnak. A tudatlanság erejénél fogva- amely a tizenkét egymástól függő elem első láncszeme-, a szamszárában születünk meg. A démon mindezt szilárdan tartja a szájában, illetve a karmai közt, mindaddig, amíg, a szenvedést, illetve annak az okát meg nem szüntetjük, addig ugyanis nincs menekvés a halál démonának karmai közül.
A telehold a megtisztulást jelenti, amely a harmadik nemes igazság.
A negyedik nemes igazságot, azaz a megszabaduláshoz vezető helyes utat Sakjamuni Buddha testesíti meg.
A teleholdról szóló tibeti szöveg így szól:
Az egyenesen álló Buddha mutatja az utat. Aki elég éber, a Dharma- módszer alkalmazásával uralkodhat énje felett. A szamszárát maga mögött hagyhatja, és végül megszüntethet minden szenvedést.
Ne tégy több rosszat,
Tanuld meg gyakorolni az erényt,
Tisztítsd meg a tudatot.
Ez a Buddhák tanítása.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

DORDZSE SZEMPA-MEDITÁCIÓ